Szeretettel köszöntelek a Jóga Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jóga Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jóga Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jóga Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jóga Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jóga Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Jóga Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Jóga Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
span.joshide { display: none; }Szeretnénk
boldogan élni az életünket. Ez az alapvető kívánságunk, ami olyan
egyszerűnek tűnik, a valóság mégis az, hogy magányosnak vagy
elhagyatottnak érezzük magunkat, konfliktusaink vannak a magán vagy a
közösségi életünk területén, esetleg a munkákat vagy a munkahelyünket
illetően, vannak nehéz kapcsolataink, előfordulhat, hogy gyengül az
egészségünk, röviden: nem vagyunk boldogok, csak pillanatokig, de
legalább is nem úgy élünk, ahogy szeretnénk. Egyáltalán tisztában
vagyunk azzal, hogyan szeretnénk élni? Vajon tisztában vagyunk azzal is,
mi a teendőnk, hogy kedvünkre alakuljon az életünk? Tudjuk, kik vagyunk
valójában, milyenek vagyunk úgy igazából, és mi a dolgunk? Úgy
tűnik, minden az önismerettel kezdődik. Hogyan élhetnénk boldogan, ha
azt sem tudjuk, kicsoda valójában, és milyen ember az, aki boldog
szeretne lenni? Arról nem is beszélve, hogy mit jelent számára a
boldogság? Hiszen nincs két ember a Földön talán, akinek a boldogság
ugyanazt jelentené. Senki más, csak én magam tudom meghatározni a magam
számára, hogy mit jelent nekem a boldogság. Ugyanígy
minden családtagom és minden barátom, kollégám, ismerősöm maga tudja
meghatározni önmaga számára, mit jelent neki a boldogság. Én a saját
boldogságról alkotott elképzelésemet hiába szeretném rátukmálni bárkire
is, az nem az övé. Hanem az enyém. Pedig hányszor elkövetjük ezt a
hibát: „Hiszen én csak jót akartam!” mondjuk, és nem értjük a másik
ember elutasító vagy megbántott reakcióját, sőt értetlennek vagy
ellenségesnek bélyegezzük ezért. Ilyenkor jönnek létre azok a
félreértések, amelyek akár hosszabb távra is elronthatják a másikkal
való kapcsolatunkat. Egy
indiai, pontosabban szik bölcs, Kirpal Szing mondta a XX. század
derekán: „Először önmagatokból hozzatok létre egy szépséges virágot, és
azután árasszátok ki a virág édességét és az illatát mindenki számára.” Hogyan
tehetnénk másokért bármit is, hogyan segíthetnénk másoknak, ha nem
vagyunk tisztában azzal, hogy ki az és milyen ember, aki segítséget
szeretne nyújtani, és ki az, akinek segítséget szeretnénk nyújtani?
Miben bővelkedem, és vajon mire lehet szüksége, igénye a másiknak? Az
a bölcs, akitől az előző idézet is származik, így fogalmazta meg a
fentieket: „Reformokra van szükség. De nem mások megreformálására, hanem
a magunkéra.” Rendben van. Akkor hogy lássunk hozzá? Hogyan ismerhetjük meg, aztán hogyan reformálhatjuk meg saját magunkat? Az
önismeret nagyon sokrétű. Különbözőképpen láthatunk hozzá, ám érdemes
az alapoktól elindulni, az ember életének kezdetétől. Nem tűnik
nevetségesnek a születéssel kezdeni az önismeretet, amikor ez utóbbi a
felnőttkor igénye? Ha azonban figyelembe vesszük, hogy az életünk első
néhány évét teljes függésben töltjük, aztán egyre függetlenebbé válunk,
amíg elérjük az önállóságot (ha valóban elérjük) azért, hogy alkalmassá
váljunk a magánéletünkben és a munkánkban egyaránt a kölcsönösségre,
akkor indokolt az önismeretet a múltban elkezdeni. Vagyis a
gyökereinktől kezdve a törzsön és az ágakon keresztül a virágokig vagy a
gyümölcsökig célszerű eljutnunk. Mit
jelent ez, lefordítva a fenti képes beszédet? Első sorban a gyökereink
felmérését. Honnan jövök, milyen országba, közösségbe, családba
születtem? Mit hoztam az apámtól, az anyámtól és a családjaiktól? Milyen
alapelveket, alap érzelmi, gondolati sémákat, szokásokat, hitrendszert,
viselkedést hoztam magammal? Mennyire alkalmazkodom ma is ezekhez,
mennyire kívánok megfelelni nekik? Egyszóval:
tisztázzuk, milyennek „látjuk” a világot, hogyan értelmezzük és értjük a
világot annak alapján, amit hoztunk magunkkal. Miután megvizsgáltuk
ezt, és tömören, akár néhány szóban leírtuk a vizsgálódásunk eredményét,
azaz alapvető érzelmi, gondolati, és szokásbeli jellemzőinket,
gondoljuk végig, hogy mindent úgy látunk-e, annak megfelelően, amit
kaptunk gyermekkorunkban, amit hoztunk magunkkal. Esetleg időközben
változtattunk dolgokon, kialakítottuk-e a saját modellünket,
vonatkoztatási rendszerünket, vagyis paradigmáinkat? Azt is írjuk le,
hogy a saját paradigmáink szerint mik a jelenlegi alapelveink, milyen
alapokra helyezve, hogyan „látjuk” a világot? Aztán
írjuk le azt is, kinek a szemével látjuk a dolgokat, a sajátunkéval,
vagy valakinek a nézőpontján keresztül, azaz valakit vagy valakiket,
esetleg valamit (szülőt, társat, gyereket, családtagot, barátot,
ellenséget, hittestvért, elvbarátot, munkát, pénzt, élvezetet) a
középpontunkba helyezve látunk mindent? Hogy
miért írjuk le ezeket? Mert amit végiggondolunk, az mind nagyon pontos
és jó lehet, de nem marad meg, és még nem tettünk ezzel semmit
magunkért. A cselekedet az, és az első ilyen cselekedet az írás, ami
bemozdít bennünket a tettek irányába, azaz kifejezi, hogy valóban tenni
akarunk magunkért. Most
vessük össze a három leírást, hogy lássuk, melyek a hozott és melyek a
saját paradigmáink, illetve a „saját” látásmódon belül ki vagy mi
irányít, befolyásol minket? (Netán meghatározó erejű a befolyásolás?
Felülírja a saját alapelveimet? Miért engedem meg, hogy más élje
helyettem az életemet, ráadásul saját magamban? Ennyire nem tartom magam
alkalmasnak vagy méltónak arra, hogy a saját életemet vezessem? Miért?
Vagy kényelmes vagyok hozzá? Nincs kapcsolatom saját magammal? Nem
szeretem magamat? Ki az, aki a testemben él, és ki fog meghalni benne?
Gondoljuk végig e kérdéseket alapelveink megfogalmazása előtt!) A
leírt különbségeket látván kialakíthatjuk és leírhatjuk a saját
jelenlegi alapelveinket. Visszatérve az előző hasonlathoz, ezek lesznek
azok a gyökerek, amelyek ahhoz szükségesek, hogy erős legyen a fa
törzse, s innen sok hajlékony, virágzó ág és bőséges termés fejlődjék
majd. Azzal, hogy
az alapelveinket végiggondoltuk, tudatosítottuk és leírtuk, megkezdődött
az önismeretünk. (Az önismeret – amint azt már tudjuk – tetteket
igényel, sőt a továbbiakban változtatásokat is.) Miután leírtuk az
alapelveinket, és tudomásul vettük, hogy azok a továbbiakban
meghatározzák a világszemléletünket, elkezdhetjük tisztázni, hogy kik
vagyunk, és valójában mit jelent számunkra a boldogság. Ezt pontosan
fogalmazzuk is meg, aztán fedezzük fel a hozzá társuló érzéseket, és a
belőlük fakadó gondolatokat, utána pedig képzeljük el, milyen az, amikor
valóban boldogok vagyunk, és milyenek a megvalósult boldogsághoz
kapcsolódó érzéseink? Mit
tapasztaltunk? Legszebb álmunk megvalósulása jelenti a boldogságot
számunkra? Kihez, mihez köthető a boldogságunk? Szükséges valamilyen
változtatást végrehajtanunk önmagunkon ahhoz, hogy megvalósítsuk,
megéljük a boldogságot? Ha igen, mi ez a változtatás? Hogyan hajtjuk
végre? Van cselekvési tervünk? Meg tudjuk határozni a szükséges
lépéseket? Vagy a boldogság egyszerűen önmagunkban rejlik? Kik vagyunk
tulajdonképpen mi, akik boldogságot, vagy éppen az ellenkezőjét
hordozzuk magunkban? Hogyan lehetséges ez? Puszta véletlen? Mi az, hogy
véletlen? Véletlenül születtünk meg? És így is fogunk meghalni? Miért
vagyunk a világon? Van egyáltalán célja, oka az egésznek? Okozott már
örömöt pusztán az, hogy éreztem: vagyok? Semmi úgynevezett okom nem volt
arra, hogy boldog legyek, csak megtörtént? Jelent ez egyáltalán
valamit? És ha igen, akkor mit? A boldogság egyszerűen a létezésemhez
kötődik? Lehetséges lenne ez? Akkor, amikor boldog voltam, elsősorban
éreztem a boldogságot, és csak utána gondoltam, hogy boldog vagyok?
Miért? Az érzéseim „közelebb” vannak hozzám, mint a gondolataim? Az
érzéseimen keresztül megbízhatóbb a tapasztalásom? Hiszen
ha például egy papír dossziét tartok a kezemben, azt érzem, hogy fogok
egy bizonyos lapos tárgyat, ami szilárd, érzem az anyagát, látom a
színét, és ha végigsimítok rajta, hallom a súrlódás hangját. Ezt a
tárgyat több érzékszervemmel is tapasztalom, mégis azt gondolhatom
közben, hogy a kvantumfizika eredményeiből a tudomásomra jutott, hogy a
tárgy is és a kezem is néhány atom keringése egy hatalmas térben, és az
atomok frekvenciája az, amit színként észlelek. Vagyis sem az
észlelésem, vagyis az érzékszervi tapasztalásaim, sem a gondolkodásom
nem tükrözi a valóságot. Ugyanakkor a boldogságom nagyon is valóságos,
és közvetlenül tapasztalom. Előfordul, hogy felidézek egy múltbeli
eseményt, és boldognak érzem magam, vagy éppen boldogtalannak. Újraéltem
egy esetet, feltöltöttem ugyanazzal az energiával, ami akkor hatott át,
amikor megtörtént, és úgy tűnik, ugyanúgy érzem magam, mint amikor
először történt. De ha sokszor felidézem, kopik a történés és csökken az
érzés. Még sincsenek „közelebb” hozzám az érzéseim, mint a gondolataim?
Miért? Vagy csak a jelen történésnek van igazi ereje? Az „itt és most”
ad erős érzést? Minden
válasszal közelebb jutunk magunkhoz. Ne féljünk feltenni magunknak a
fenti kérdéseket, és ne legyünk restek válaszolni rájuk! Próbáljunk ki
mindent, ami itt szerepel. Semmit ne higgyünk el, csak amit
megtapasztaltunk. Úgy, ahogy tapasztaltuk. És ne feledjük: mindenki
másként tapasztal! Csak azt mondhatom a magaménak, ami az enyém. A másik
ember másként, mást tapasztal. Ez az övé. Tartsuk tiszteletben magunkat
és a másikat! Az
ismeretszerzés alapja a tisztelet és a megbecsülés. Hogyan ismerhetném
meg magamat vagy egy másik embert, ha nincs bennem őszinte érdeklődés
iránta? Ha az érdeklődésem nélkülözi az őszinteséget és a tiszteletet,
akkor csak a kíváncsiság marad, ami elől minden ember elzárkózik. Tehát
az őszinte érdeklődés és a tisztelet vezet a megismeréshez, azzal nyitom
ki azt a kaput, amin keresztüljutva kapcsolatba kerülhetek önmagammal
vagy a másik emberrel. Ha
ez így van, akkor mind az önismeret, mind mások megismerése olyan
értékeken múlik, mint az őszinteség, a megbecsülés, a tisztelet. Ezek az
értékek megjelennek az alapelveimben is. Az új paradigmáim jelenlegi
alapelveimre épülnek. Ha alapelveim eddigi gondolkodásom, hitrendszerem,
szokásaim, viselkedésem felülvizsgálatát, esetleges felül bírálatát
kívánják meg, vegyem a bátorságot és változtassak ezeken, a
paradigmaváltás érdekében, aztán következményeképpen változtassak
magamon. Újuljak meg, aztán kezdjem újra az egészet önismerettel,
alapelvekkel, paradigmaváltással, majd megújulással... Mi
lehet ennek a körfolyamatnak az eredménye? Miért érdemes erre időt és
fáradságot szánni? Természetesen tudni szeretném, mire áldozom az időmet
és az energiámat. Az
első fontos eredmény az önismeret. Közelebb kerülök önmagamhoz, és ez
megmutatkozik, sőt kamatozik az életvezetésemben. Magam vezetem az
életemet. Értelmesebb, boldogabb és elégedettebb lehet az életem. Rajtam
múlik. Megtudom, ki vagyok, mit és miért teszek itt ebben a világban.
Aztán tovább léphetek a felé, hogy honnan jövök, hová tartok, van-e
célja, értelme az ittlétemnek, van-e küldetésem, és ha van, mi az. A
második nagy eredmény a másokhoz való közelebb kerülés. Javulnak a
kapcsolataim, a tolerancia, a másik ember megértése és önmagam
megértetése a másikkal, tehát a kommunikációm, aztán a másokkal való
együttműködés készsége, a kölcsönösség. Egy újabb körfolyamat kezdődik,
hiszen a kölcsönösséggel nő az önkifejezésem, a kreativitásom, ami
megint visszahat az önismeretemre és a többiekkel való
együttműködésemre. Egyre inkább értelmet nyer az ittlétem,
eredményesebb, teljesebb az életem. Boldogabb vagyok?... Szerző: Frank Zsófia természetgyógyászElérhetőség: 06 30 / 397-2787 (www.ahimsa.hu) |
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
GYAKORLATOK - Trikónászana - Háromszögállás
GYAKORLATOK - Pada Haszthászana - Előrehajlás álló helyzetből
GYAKORLATOK - Kakászana - Varjúállás
GYAKORLATOK - Ardha Matszjendrászana - Fél-gerinccsavaró gyakorlat